Köpvillkor

Material AB

Företaget har sin butik i Stockholm. Besöksadress är: Folkungagatan 60, 11625 Stockholm.

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@materialbutiken.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. Vill du hellre ringa är vårt telefonnummer 08-6403002 (telefontid 10.00-18.00 på vardagar, lör 10.00-16.00 & sön 12.00-16.00).

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@materialbutiken.se

1. Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när Material AB bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse.  Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Material AB har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Material AB måste kunna fastställa kundens bostadsadress.

2. Priser

Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Material AB inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

3. Frakt

Fraktfritt om ordervärdet överstiger 1500kr.

Annars tillämpas enhetsfrakt och den ligger på 99kr, så länge inte de beställda varorna anses ha skrymmande mått enligt DHL. Om så är fallet kommer vi att kontakta er och meddela hur mycket det kommer att kosta. Vi skickar ALDRIG och efterdebiterar fraktkostnader.

För DHL Servicepoint(utlämningsställe) gäller Max Höjd 50cm Längd 120cm Bredd 50cm eller Maxlängd + omkrets 300cm.

Om speciellt utlämningsställe önskas ange detta i kommentaren så försöker vi tillgodose detta.

För DHL Paket(Hemleverans) gäller Max Höjd 50cm Längd 150cm Bredd 50cm.

4. Betalningsalternativ /betalningsvillkor

4.1 Faktura (endast inom Sverige)

Betalningsvillkor: Vid fakturabetalning gäller 14 dagar från det att varan skickats. Det är Betalpartner betalningsvillkor som gäller och du hittar dem här: Http://nets.se

4.2 Kortbetalning

Vi använder Nets Easy för säkra kortbetalningar.
Läs mer om Nets Easy här: länk till villkor.

4.3 Direktbetalning via internetbank.

Betalning via banken sker genom Nets Easy. Läs mer om Nets Easy här: länk till villkor.

5. Leveranser

Beställningar till kunder inom Sverige hanteras snarast möjligt och skickas normalt inom 1-3 dagar.  Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av DHL eller annan transportör.

6. Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.

7. Transport

Material AB ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadade varor

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@materialbutiken.se.

9. Ångerrätt och öppet köp

Du har alltid 30 dagars öppet köp när du handlar hos oss. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.

Metervaror och tillklippta varor går ej att returnera.

Kontakta ALLTID oss innan du skickar tillbaka något.  Ring 08 640 30 02  eller maila info@materialbutiken.se.

10. Reklamationer

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post info@materialbutiken.se innan du skickar något. Bifoga fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.

VI KOMMER INTE ATT HÄMTA UT PAKET UTAN DET MÅSTE GÅ SOM FÖRETAGSPAKET TILL ÖSTGÖTAGATAN 26 !!!!

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

11. Återbetalningar

Återbetalning sker via Nets Easy. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.

12. Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

13. Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@materialbutiken.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår Sekretesspolicy).

14. Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via sms eller e-post till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en avgift på 195 kr för SERVICE POINT försändelser. Det är den avgift DHL debiterar oss för ej uthämtat paket. HOME DELIVERY och DHL PAKET debiteras efter vikt/storlek från DHL.

15. Force Majeur

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/

16. Cookies

Den här webbplatsen innehåller s.k. cookies. En cookie är en en liten textfil som lagras på din dator som bl.a. berättar för oss om ditt användarnamn hos oss samt om du är en ny eller återkommande besökare till butiken. Det finns två olika typer av cookies, en som lagras permanent på din dator och en s.k. sessionscookie. Den senare lagras inte på din dator utan försvinner när du stänger ner din webbläsare. Din webbläsare måste acceptera cookies, annars kommer du inte kunna lägga några varor i din varukorg.